Är du en modern konsument? Testa dig själv!

Den moderna konsumenten är påläst och kräsen, men vill också kunna göra sina val snabbt i mobilen. Oavsett om det gäller en resa eller renovering av badrummet. Vilken konsumenttyp är du?

Om du står i begrepp att köpa rut- eller rot-tjänster som att bygga balkong, renovera köket eller anlita en städfirma, finns det olika sätt att närma sig ett avtal. Traditionellt har det inneburit ett digert offertjagande, samtidigt som det har varit svårt att avgöra vilka aktörer som är seriösa och vilka som inte är det.

Smarta, moderna konsumenter vet att detta inte är ett problem längre – det går nämligen att kombinera en blixtsnabb offertförfrågan i mobilen med ett brett urval av kvalitetskontrollerade företag.

Men först ska vi klargöra vilken typ av konsument du är. Dags för testet – du är bara fem steg från svaret.

1288813-512

Påstående: det tar fem minuter för dig att kolla vädret

När någon frågar vilket väder det blir räcker det inte längre med att konsultera en vädertjänst. Tvångsmässigt har du börjat gå in på flera olika väder-appar efter varandra för att jämföra hur deras prognoser skiljer sig åt. Ditt svar blir minst sagt förvirrade.

JA. Det är viktigt att göra research själv. Jag har ändå gott om tid och den som frågar får väl vänta!

NEJ. Varför det? Nu finns det ju tjänster som sammanställer väderprognoser från en massa olika källor och ger mig ett genomsnitt.

1288820-512

Påstående: ingen ger dig bättre rekommendationer än vännerna på Facebook

Det är inte bara när du ska köpa ny kombi som du använder dina Facebook-vänner som fokusgrupp. Även vid inköp av mobiltelefoner, renoveringar, husdjur eller hushållsnära tjänster dyker dina frågor upp som svampar i flödet. Du vill helt enkelt inte fatta fel beslut!

JA. Det är skönt att få olika infallsvinklar från folk man litar på, även om det är vänner som man knappt har träffat IRL.  

NEJ. Jag börjar ärligt talat bli lite trött på att Micke från min gamla högstadieklass ska berätta vilken bil som är bäst för mig. Vi har ju inte alls samma smak i övrigt. Jag litar hellre på samlade omdömen från tusentals faktiska kunder.

1288812-512

Påstående: när du funderar på att anlita städhjälp börjar du med att googla planlöst

Att köpa rut- och rot-tjänster är inga konstigheter, men det tar lite tid. Man måste googla runt ett bra tag för att hitta lämpliga företag. Sen är det bara att ta kontakt med alla för att få in ett antal offerter att välja mellan. Man får räkna med en veckas arbete för att landa rätt leverantör.

JA. Att ta direktkontakt med alla företag personligen är det bästa sättet att se till att vi får ett riktigt bra samarbete. Dessutom är det kul att fylla dagarna med administrativa projekt!

NEJ. Det har jag verkligen inte tid med. Jag vill fylla i min offertförfrågan en gång, sedan får de som är intresserade av jobbet kontakta mig istället.

1288819-512

Påstående: bra pris och snygg hemsida – då är man hemma, tänker du

Du är duktig på att avgöra om ett företag är seriöst eller inte – oftast kan man se det om hemsidan ser proffsig ut. Om de dessutom kan erbjuda ett riktigt bra pris finns det ingen anledning att kolla upp kreditvärdighet eller referenser.

JA. Jag ser direkt om ett företag är välskött och seriöst. Det är en talang jag har faktiskt.

NEJ. Det finns alltid en risk att anlita företag man inte har koll på sen tidigare. Jag säkerställer att alla som lämnar offert är kreditvärdiga och godkända av en pålitlig tredje part.  

1288821-512

Påstående: att renovera badrummet är ett stort projekt – då får det gärna vara lite bökigt. Det är din melodi

Ah, dags för renovering! Du kavlar upp ärmarna och njuter av att sätta tänderna i ditt nya hjärteprojekt. Att skrivbordet snart svämmar över av pappersarbete är inget som bekommer dig. Du ska fixa det här på ditt sätt!

JA. Att jaga in offerter från hantverkare skänker mig en enorm tillfredsställelse. Jag skulle kunna jobba med det.

NEJ. Det låter jättejobbigt. Ge mig fem offerter inom 24 timmar som jag kan ta ställning till.

Är du redo? Här kommer facit!

Du har svarar flest JA: Grattis, du är en traditionell konsument med digitala verktyg. När du ska renovera tycker du om att ägna veckor åt att ta in offerter och jämföra. Tjänster som Dorunner är kanske ingenting för dig.

Du har svarat flest NEJ: Grattis, du är en modern, smart konsument! Du älskar att ha koll på nya tjänster som gör livet lite smidigare. Du vill jämföra och ställa krav, men hatar köer och krångel. Välkommen till Dorunner nästa gång du söker efter rut- eller rot-tjänster!

Hos Dorunner beskriver du ditt rot- eller rutuppdrag på mindre än en minut. Inom 24 timmar har du en offert från upp till fem seriösa, rekommenderade företag. Snabbt, enkelt och gratis. 

Läs mer och prova Dorunner här.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s