Förstå dina kunder och få fler uppdrag

Rot- och rutköpare av i dag är pålästa och krävande, men vill också gärna dela med sig av sina upplevelser. Ny teknik har förändrat konsumenternas sätt att upphandla tjänster – eller är det bara distributionssättet som är nytt? 

Niklas Turner Olovzon är vd för kommunikationsbyrån Passion Lab och föreläser flitigt om digitalisering och varumärkesbyggande. Han menar att tekniken kanske inte är så viktig som många vill tro när det gäller att förklara våra innersta behov.

− Jag tror inte att våra konsumentbeteenden har förändrats på grund av tekniken, utan jag tror helt enkelt att tekniken förstärker redan existerande beteenden. Det handlar om att skapa tjänster som är på kundernas villkor − smarta tjänster som ligger nära det alla vill ha blir de stora vinnarna.

Så vad vill den moderna rut- och rot-konsumenten egentligen ha?

 

1288813-512

Människor vill lägga sin tid på viktigare saker

Det säger sig självt egentligen – när man köper rut- och rot-tjänster som ska hjälpa till att frigöra tid till annat, sjunker värdet för varje timme som kunden själv behöver lägga på att jaga offerter.

− Det handlar förstås om att människor vill lägga sin tid på viktigare saker, säger Niklas Turner Olovzon. Även när det gäller tjänster med lågt engagemang vill de ha dem utan trassel, med bra pris, hög kvalitet och snabb leverans till minimal ansträngning. Det är därför mellanhänderna och jämförelsesajterna blir allt viktigare i vardagen för många människor.

 

1288820-512

I dag har kunderna fler frågor och ställer mycket högre krav

Minimal ansträngning för kunden betyder dock inte detsamma för leverantören. Moderna konsumenter är pålästa och förväntar sig det bästa i varje situation, samtidigt som de vill kunna ta in offerter på nolltid direkt i mobilen. Mattias Holmgren är vd för städbolaget Buskhaga med 120 anställda och verksamhet på 16 orter i Mellansverige. Buskhaga är ett av tusentals medlemsföretag i förmedlingstjänsten Dorunner.

− Förut ville kunderna bara ha ”en städning”. I dag har de fler frågor och ställer mycket högre krav på mig som leverantör att vara flexibel. De är bättre serviceköpare, helt enkelt. Man kan jämföra det med hur kunniga vi har blivit när det gäller mat – förr i tiden gick man ”på restaurang” och var nöjd med nästan vad som helst, säger Mattias Holmgren.

 

1288812-512

Samlade omdömen känns mer äkta och på riktigt

Rekommendationssamhället är i dag mer påtagligt än någonsin, när de flesta digitala tjänster får en allt större databas med omdömen. Med volym av goda omdömen från riktiga kunder skapas en betydligt större trovärdighet än kollegan som tipsar på Facebook.

− Förut var det den som skrek högst i sin reklam som vann kunderna, säger Niklas Turner Olovzon. I dag är vi tillbaka i ett mer mänskligt beteende, att helt enkelt ta rekommendationer av någon man litar på. Och denna ”någon” kan lika gärna vara 1000 personer, i dag betraktar vi olika populationer nästan som motsvarigheter till vänner och grannar.

Mattias Holmgren på Buskhaga håller med.

− Visst är enskilda tips viktiga. Men samlade omdömen fyller en större funktion för oss eftersom det känns mer äkta och på riktigt för våra kunder.

 

1288819-512

Gör man jobb med bristande kvalitet får man till slut inte fler uppdrag

Rut- och rot-köpare är inte bara mer krävande i sina specifikationer – de är dessutom måna om säkerhet och integritet. Att betala stora belopp för att låta främlingar fylla ens hem ställer krav på att allting går rätt till. Men att kontrollera själv är inte det lättaste.

Plattformstjänster blir därmed allt vanligare, med en tredje part som kontrollerar företagen och säkerställer att de har kreditvärdighet och en seriös verksamhet. Eftersom kundernas omdömen är så viktiga, blir systemet självreglerande. Gör man jobb med bristande kvalitet får man till slut inte fler uppdrag.

 

1288821-512

I dag ska man kunna lämna en offertförfrågan på bussen till jobbet

Det tål att upprepas: moderna konsumenter är digitala och mobila. Tiden då offerter skulle postas, signeras, faxas, scannas och kopieras är sedan länge förbi. I dag ska man kunna lämna en offertförfrågan på bussen till jobbet och boka en leverantör på lunchen samma dag. Företag som inte finns med i den verkligheten riskerar att hamna kraftigt på efterkälken.

Dorunner är en sajt och förmedlingstjänst för rut- och rot-tjänster som hjälper kunder och leverantör att hitta varandra. En offertförfrågan genererar fem offerter från intresserade, betygsatta och kvalitetssäkrade leverantörer inom 24 timmar. För medlemsföretagen innebär det ett smörgåsbord av bra leads.


Vill du växa med Dorunner? Läs mer här.

 

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s