Planera för ett Ja så får du ett Ja

yes and no balance concept isolate on white 3d render

Det är lätt hänt att man springer runt mellan kunder och lämnar liknande offerter till alla utan att egentligen tänka igenom och göra upp en plan i förväg kring hur du ska få kunden att tacka ja till din offert. Ofta så har man flera olika möten per dag och att planera för alla tar tid, men det kan absolut vara värt det. Att planera för ett Ja kan höja andelen som tackar Ja väsentligt och det skapar en konkurrensfördel mot andra som också kollar på projektet och lämnar en offert.

Prata inte massvis om dig själv och ditt företag och berätta för kunden hur duktiga och bra ni är. Att lyssna på och känna in kunden är en väldigt viktig del mot att nå ett Ja. Ställ frågor för att ta reda på mer kring situationen för att du bättre ska förstå vad kunden tycker är viktigt och så att du sedan kan förklara hur du kan uppfylla det behovet.

 

1288813-512

Förberedelsen – gör hemläxan!

I vissa fall har man inte hunnit prata med kunden speciellt länge innan det är dags för ett hembesök innan lämnandet av offerten. Har du pratat med kunden innan så försök komma ihåg samtalet och fundera lite kring situationen. Är det så att du inte har pratat med dem eller helt enkelt har för lite underlag så blir det desto viktigare på mötet att lyssna in kunden.

Till nästa gång du pratar med en kund försök ta reda på så mycket kring omständigheterna som möjligt för att innan mötet kunna besvara frågorna nedan:

  • Vad är det kunden vill ha?
  • Vad skulle motivera dem till att tacka ja?
  • Vad skulle kunna göra att de tackar nej?
  • Vad kommer troligtvis deras invändningar att vara?
    • Vad ska du svara på dem?
  • Vad behöver/kan du göra för att vinna över kunden och få denne att tacka ja?

Det viktigaste i det här steget är att fokusera på kunden och mindre på sina egna intressen. Kom ihåg att även kunden är ute efter att hinna någon att säga Ja till, det är upp till dig att hitta premisserna som kunden är villig att tacka ja till.

 

1288820-512

I mötet

Det är här det är viktigt att visa kunden att du har gjort din hemläxa och att du är väl förberedd till mötet. Tipset kvarstår dock om att låta kunden prata och att du ska lyssna in. Oftast så ger kunden dig den informationen som du behöver för att kunna lämna en slagkraftig offert och

 

1288812-512

Följ upp mötet

Det finns två olika typer av uppföljningar som kan komma efter mötet. Antingen har kunden redan tackat ja till din offert och då räcker det med att bekräfta att för kunden att detta var ett bra val. Är det så att kunden ännu inte tackat ja så krävs det lite mer ansträngning. Men för det har du förhoppningsvis redan läst om hur du får ett snabbare Ja från kunden och vet vad du behöver göra för att nå ett Ja snabbare.

 

Skärmavbild 2017-10-18 kl. 10.37.40

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s