Vi tog tåget till Karlstad och träffade Buskhaga Hemservice

logo_trans
Återigen ger vi oss ut från kontoret i centrala Stockholm. Nya direktiv gäller, vi ska träffa våra kunder, ta reda på mer kring hur de arbetar, lära oss mer om deras bransch samt informera andra om hur man nyttjar Dorunner på ett bra sätt. Efter förra mötet med byggfirman Lindqvist & Engström var vi taggade till tårna när det nu var dags att åka till Karlstad. Det blev några timmar på tåg innan vi möttes upp vid perrongen av Mattias Holmgren, VD för en av mellersta Sveriges största aktörer inom städbranschen, Buskhaga Hemservice. Ett bolag som på ett par år har växt till över 100 anställda och med ett imponerande stort verksamhetsområde fokuserat sig kring just mellersta Sverige. 

Två stockholmare från Dorunner, en av oss frågar fort Mattias hur det kommer sig att Karlstads symbol är en sol, när vädret just denna dag gör allt för att gömma den. Svaret blir att det egentligen inte alls har med vädret att göra, utan en servitris vid namn Sola som alltid var på gott humör och med ett ständigt leende på läpparna. Under vår dag med Mattias verkar det allt tydligare att det har smittat av sig på honom.
Mattias svarar på en rad frågor med märkbart intresse och engagemang, berättar spännande kuriosa och delar med sig av sina erfarenheter, och vi känner snabbt att vi blivit glatt mottagna av denna positiva värmlänning. Vi öppnar dörren och kliver in på huvudkontoret i Karlstad.

IMG_6815

Mattias berättar om hur han en gång var idrottslärare – trots att han inte gillade idrott. Han tänkte annorlunda och ville förändra den för många trista gymnastiktimmen till något roligt. Istället för till gymnastiksalen åkte de på utflykter och testade allehanda olika sporter, och eleverna fick sedan värdesätta hur det påverkade deras liv. Han anställde också en hälsopedagog. Mattias sätt att arbeta kallar han för ”Buskhaga-sättet”. Hans mål med arbetssättet var alltid detsamma; att få människor att må bättre.

Med sin entreprenörsanda har han alltid haft många järn i elden och så också hans fru. Stressen var ett faktum och hemmet såg inget vidare ut då annat skulle prioriteras, det blev svårt att bjuda hem folk. En dag insåg de att de själva kunde behöva hjälp, med just städningen. Fröet till Buskhaga Hemservice hade såtts.

”Tänk om vi kan hjälpa folk att få tid till roligare saker än städning, passa barnen, handla och stressa”. Med den inställningen har de nu ändrat många av invånarnas mening kring städhjälp hemma. Men Mattias är tydlig på denna punkt.

⁃ ”Vi arbetar inte med städning, det är inte vårt primära fokus. Vad vi arbetar med är att hjälpa människor att få tid till livet. För inte alls länge sedan var det något folk skämdes över att ta emot. Städning fanns inte på tapeten 2003 och det var för dyrt. Man skulle minsann klara sig på egen hand och inte vara sämre än grannen, men sanningen var att många inte fick livet att gå ihop, med familj och barn, jobbet, träningen, trädgårdsskötseln och allt annat som skulle hinnas med. När vi väl övertygat någon att testa våra tjänster, blev det som en vikt som släppt från deras axlar. Man hade kunnat lägga tiden på annat.”

Första kunden kom 2004 och 2006 drog de igång på riktigt. Idag agerar företaget istället tvärtom mot tidigare, det handlar om att synas. Det vittnar de 35 Buskhaga-bilarna om utanför kontoret. Deras omsättning ökade med 40 procent i januari 2017 jämfört med samma period 2016, och sedan start har den varje år ökat med minst 15-20 procent

2015 hade de 155 anställda. 2016 var siffran 130, ändå ökar omsättningen.
Det har bland annat att göra med grundbulten i Mattias synsätt på de anställda.
De ska trivas. Det är detta som han tror gjort att så många av dem stannat och är också en förutsättning för att de ska sprida positiv energi utemot kunderna.
– ”Mår de anställda bra märks det i kundernas hem.”
Han nämner fysiskt, psykiskt och socialt välmående, och de hänger alla ihop.
Många företag idag består av en eller ett par städare som åker runt på jobb och en chef som sitter någon helt annanstans utan egentligt intresse för den anställdes välmående.
Här har vi ett öppet kontor och alla måste alltid tillbaka hit, de äter lunch, tar fika, umgås och talar om allt mellan himmel och jord. De arbetar i par så att man alltid har någon att prata med, och det gör förstås också arbetsdagen roligare. Personalen kommer först.

Själva städningen då? Den ska bestå av flera moment.

– ”När kunden kommer hem ska den mötas av ett doftintryck, det ska dofta rent, och som kunden vill att det ska dofta. Är det Ajax de associerar med renhet så är det det vi använder. Det andra momentet är fräschhet. Medan det städas så luftas alla plymåer utomhus och huset fylls med ny luft. När man sedan sätter sig i soffan gör det stor skillnad, det känns fräscht. Men också synintrycket är lika viktigt”.

Det är här Mattias menar att man skiljer sig från många andra städfirmor. Det är det sista momentet i städningen och han kallar det för ”piff och puff”.
– ”Det ska vara piffat och puffat, det vill säga att filtarna ska vara vikta på ett snyggt sätt, kuddarna ska stå snyggt, fransarna på mattan ska vara kammade, det ska vara snipat toalettpapper och ljuskopparna ska stå snyggt. Har sonen i familjen actionfigurer på sitt rum så ska de stå uppe i en pose, de ska inte bara ligga slängda i en hög. Alla moment är viktiga för kundens upplevelse.”

Vi frågar Mattias om det finns några typiskt vanliga tankar bland kunder när det gäller städning och yrket.

  • ”Mitt hus tar x timmar att städa, men ni kan säkert göra det snabbare.” Det menar Mattias är en vanlig missuppfattning, för då tänker man inte på att städarna aldrig varit i deras hem förut, och att deras städning oftast är mycket noggrannare.
  • Nycklar, vad gör man med dem? Buskhaga Hemservice har ett kassaskåp för dem, men det är det inte alla som har. Det skapar också en känsla av trygghet att det är samma städare som kommer varje gång, och uppstår önskemål om att byta ser de alltid till att lösa det.
  • Att få tag i den billigaste städningen ger mest per krona. Ett sådant synsätt menar Mattias är osunt.
    De arbetar snarare med hälsovård än med städning, vilket innebär att om kunden vill ta en fika så tar man en paus och fikar. Många kunder är äldre människor. Förutom städningen är det också viktigt med kundkärlek – att komma glad till någon och med bra energi lämnar ett kvarvarande intryck och blir en del av tjänsten.

Hur använder Buskhaga Hemservice Dorunner?

IMG_6820

När Buskhaga Hemservice startade var det tillväxt som var ledordet. De gick med i Dorunner för att få fler kunder och ringde direkt till alla uppdragsgivare. Att vara den som först når ut till kunden menar Mattias är viktigt, i alla fall för dem. Att skicka ett mail gör man i de fall som kunden ej svarar i telefonen, men förtroende skapas enklare direkt i telefonen, och ännu bättre, genom kundbesök.

Buskhaga Hemservice använder ett CRM-system (Customer Relationship Management) för att hantera Dorunners uppdrag och både ringer och mailar uppdragsgivarna. Detta krävs då omkring 50 procent av deras uppdrag kommer från offerttjänster som Dorunner. Mattias säger att de får i stort sett alla kunder som de gör kundbesök hos, vilket inte är svårt att tro efter att ha träffat Mattias och hans glada gäng från Karlstad.

Profilsidan, länk här, är viktig att hålla uppdaterad och snygg. När Mattias läser de positiva omdömen som finns på hans profilsida ser man hur ett leende kommer fram. Det ligger hårt jobb bakom dem.

Idag är de Karlstads största och mest kända leverantör av städtjänster, och enligt Mattias är det få i staden som inte har någon form av relation till Buskhaga Hemservice.
Målsättningen för framtiden är att hålla fortsatt hög kvalitet, sprida glädje, och nå ut till fler kunder snabbare, och hans dröm och önskan har inte veknat en tum sedan starten; att få hjälpa människor till ett bättre liv.

Vi på Dorunner hoppas vi kan hjälpa honom nå hans mål och tackar för ett fantastiskt trevligt möte.

Besök Buskhaga Hemservices profilsida på Dorunner.

Vill du ha tid över till annat?
skapa

 

 

 

 

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s