”2017 tar jag paus från städandet”

Vi ställde några frågor till Kamila från Danmark men bosatt i Sverige, som nyligen upphandlade återkommande hemstädning via Dorunner om hur hon tänkte och gick tillväga i sin upphandling.  Vilka saker var viktiga för henne kamila3i valet av leverantör? Vad har hon tänkt göra med tiden hon besparar?

Kanske kan det ge dig inspiration och hjälp för 2017 ?

Kamila berättar kort om sig själv:
– Kamila heter jag och flyttade hit från Danmark med min nuvarande man för 4 år sedan. Vi bor tillsammans med vår tvååriga dotter i en villa strax utanför Stockholms innerstad.

Jag arbetar som idrottslärare, ett arbete jag stormtrivs med! På fritiden umgås jag med familjen, och gärna i form av olika naturaktiviteter eftersom naturen är så vacker härute. 

Hur hittade du till Dorunner och varför valde du en sådan typ av tjänst?
– Jag hörde talas om Dorunner av en arbetskollega som var mitt i en upphandling, det var nog ett halvår sedan. Sedan såg jag, när jag själv surfade, en av Dorunners annonser på Facebook, och valde att titta närmare.

– Jag var nog redan från början rätt inställd på att använda en sådan här tjänst. Det har jag gjort tidigare även för annat, exempelvis eluppdrag. Det är oerhört bekvämt och man får en bättre överblick som köpare, tycker jag.

Hur gick själv upphandlingen till och hur resonerade du fram ditt beslut kring vem du ville anlita?
– Det första jag gjorde var att, på ett ungefär, räkna på hur mycket jag kan inhandla för att inte gå över RUT-avdragets maxgräns. Eftersom jag bor med min man (2 personer) kan vi köpa RUT-tjänster för 100.000 SEK* under 2017, och skulle då bara behöva betala 50.000 SEK. Jag vill dock enbart nyttja 40.000 SEK till hemstädning, för man vet ju aldrig, kanske ska fönstren putsas eller något annat göras.

Det betyder att vi hade 80.000 SEK att upphandla för.

80.000 / 450 SEK (per tim exklusive RUT-avdrag) = antalet timmar vi kan upphandla. Det blev 177 timmar. 177 timmar / 12 = 14,75 timmar per månad.

* Är man över 65 år har man rätt till dubbla avdraget (Dorunner anmärkning)

Vårt hus är cirka 146 kvm vilket tar ungefär 4-5 timmar att göra riktigt rent, enligt mig. Jag och min man fann det inte nödvändigt att ha städhjälpen varje vecka, vi kunde själva plocka rent och städa undan efter vår busiga dotter och ”fuskstäda”, som vi så fint kallar det. Men just det tyngre städandet och att få bort damm så att hon inte andas in en massa, eller på annat sätt får i sig det, den hjälpen önskade vi få. Därför beslutade vi att vi vill ha hjälp två dagar i veckan. Fredagar önskade vi att det skulle bli, så det är rent och snyggt när man kommer hem för att ta helg, alternativt har vänner över under helgen.

Det började med att jag snabbt blev kontaktad av fyra olika företag, som mailade mig. De ställde lite följdfrågor och jag förstår såhär i efterhand att jag var lite för kort i min uppdragsbeskrivning, nästa gång ska jag vara tydligare redan från början, det tror jag ger bättre respons. Ett företag ringde direkt och var väldigt ”säljande”, men jag hänvisade till min mail och att jag ville ha all kontakt den vägen. Det var inga problem.

Frågor som behövde besvaras var:
– Har jag husdjur?
– Står jag för städmaterial?
– Vilken dag i veckan, samt tid, önskar jag få det utfört?

Jag skrev ihop ett svar samt en specifikation på vad jag önskade veta ifrån företaget, denna skickade jag sedan ut till samtliga 5 företag som kontaktade mig. Där frågade jag:

– Är det samma städare som kommer? Hur garanteras detta?
– Vilka språk talas av städaren/städarna?
– Slutligen bad jag om två referenser från det senaste halvåret.

Vissa dröjde med sina svar, men inom en vecka hade nog samtliga svarat. De skiljde sig lite ifrån varandra och det stod mellan tre företag som jag tyckte skrev professionellt, ställde rätt frågor samt hade en trevlig ton. Det som fällde avgörandet var att ena bolaget hade en väldigt välarbetad hemsida hos Dorunner, kunder som skrev positivt på deras Facebook samt var miljömedvetna (väljer t.ex. miljömärkta rengöringsmedel, minskar klimatpåverkan och förbrukningen av kemiska produkter, Dorunner anm.).

Intressant och väldigt genomtänkt upphandlat tycker vi! Vad ska du nu göra med den lyxiga tiden du får över?
– Tackar! Tanken är att vi ska kunna umgås mer med vår dotter nu när hon är liten. Dessutom så är man ju lite småtrött som småbarnsförälder. Städningen blir ett irritationsmoment som både jag och min man gärna slipper. Det kostar lite extra varje månad, men det är bara pengar. Att vi får tid att umgås och stressa mindre väger upp det alla dagar i veckan. Målet är nu att lura ut honom i joggingspåret så han kan vara med när jag springer Stockholm Marathon så småningom. Men det vet han inte om än. 

Vill du likt Kamila få mer tid till annat?
Börja med en offertförfrågan…
skapa

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s