Så får du din offert att sticka ut. Vi ger dig 5 viktiga tips !

Sannolikheten att Du är den enda som budar på ett attraktivt uppdrag är liten, så hur kan du skilja dig från andra på bästa sätt? Svaret; genom att ge din potentiella kund mer än bara ett pris. Här är fem extra saker att inkludera i din offert som hjälper dig att få jobbet.

val_av_offert

1. Förlita dig inte enbart på pris. Oavsett om ditt pris är ovanligt högt eller lågt, skiljer det sig sannolikt inte så mycket från andras bud. Att inkludera en sammanfattning av dina yrkeskunskaper och expertis, en beskrivning av hur du tänker ta dig an uppdraget samt en ungefärlig genomgång av priset i din offert, kommer att ge din potentiella kund en inblick i dina metoder och erfarenheter. Ytterligare information som visar upp dina starka sidor är en definitiv fördel när det gäller att ge en offert som står ut bland andra. Se till att detta presenteras snyggt och enhetligt – en slarvig offert ger ett slarvigt första intryck.

2. Garantera ditt arbete. En av de största rädslorna bland tjänstesökande uppdragsgivare är att anlita en dålig leverantör. Att inkludera en garanti och försäkring i din offert kommer att mildra din potentiella kunds oro och visa att du står bakom ditt arbete med stolthet.  Om du har tid, är det också en god idé att gå igenom försäkringen med kunden, det kan bara skapa mer trygghet och förtroende.

3. Erbjud referenser. Att kunna tala med tidigare nöjda kunder till dig visar den potentiella kunden att du står för ditt utförda arbete och samarbetar väl med dina kunder. Du kan till och med gå ett steg längre och inkludera kontaktinformation till dina referenser redan i din offert eller hänvisa dom till din företagssida på Dorunner. Stäm alltid av med dina referenser innan du inkluderar dem i offerten.

Omdömen du fått för andra jobb är ännu en godbit du kan nämna i din offert. Omdömen på nätet blir ett alltmer populärt sätt för uppdragsgivare att kolla upp och välja företag. Via Dorunner kan dom även se vilka tidigare uppdrag du gjort och fått omdömen på, vilket även gör omdömet mycket mer trovärdigt än på sidor där vemsomhelst kan lägga omdöme.

Glöm inte heller att påvisa de eventuella certifikat som ni besitter. Dessa tryggar kunden i sitt val av leverantör.

4. Förklara ditt samarbete med andra leverantörer. Att utföra och färdigställa ett renoveringsprojekt kan kräva att flera hantverkare koordineras. Beskriv vem som kommer att arbeta med dig och i vilket moment. Vem som kommer att befinna sig i kundens hem och när. Du kan också inkludera underleverantörer direkt i offerten. Att låta din eventuella kund veta hur processen ser ut skapar förtroende.

5. Bjud på din kunskap. De flesta potentiella kunder är inte införstådda med den tekniska sidan av förbättringar i hemmet. Att ge dem en förståelse för allt från materialval, arbetsmetoder och eventuella utmaningar undervägs till hur du arbetar under offert-fasen, visar kunden att du vet vad du gör – och viktigast av allt – förstår deras behov och vet vad de vill ha. Kom ihåg, kundens frågor är aldrig dumma frågor, ta god tid på dig att besvara dom på ett professionellt sätt.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s