Vi följde med Lindqvist & Engström

Det är tidig morgon då vi träffar Martin och Hampus i Bromma utanför Stockholm. En fin dag trots att vinden påminner om att det är höst.

Killarna hittar lite tid för oss och vi möts upp i en alldeles precis färdigrenoverad villa trots att de är i full färd med att renovera även en annan, ännu större villa, där deras kollegor redan påbörjat dagens arbete. Vi slår oss ner, två herrar från Dorunner som tillbringar dagarna framför dataskärmen, framför två riktiga hantverkare. Äntligen.

Vill du direkt till tipsen? Klicka här

254

Martin och Hampus är grundarna av firman Lindqvist & Engström, ett respekterat byggföretag som är medlemmar på Dorunner. De har stadigt växt sedan starten 2011 och står idag på sin topp, med ambition att växa ännu mer. Utmärkande för 2016 var att de blev vinnare i ”Årets Hantverkare” inom kategorin ”Små Bolag”. När vi letar efter feedback och tips att dela med oss av till våra andra medlemmar är Lindqvist & Engström ett utmärkt val. Det ser vi även på omdömena som kommer in från deras kunder, vilket vi frågar lite kring.

Martin börjar: ”Nystartade företag har ju inga omdömen. För nystartade företag så är vårt tips att försöka skaffa sig ett par omdömen, kanske för mindre uppdrag till att börja med, och sedan lyfta fram dessa i framtida dialoger med potentiella kunder. Var inte rädd för att använda referenserna!”

Martin minns när de själva var nystartade, han vet att man inte går in med starkt självförtroende till en början. Därför är goda omdömen och referenser jättebra för att kunna sträcka på sig lite extra när man går in i mötet med kunden. Det är absolut en av framgångsfaktorerna för oss i vårt arbete med tjänsten Dorunner, menar Martin. Vidare nämner han att runt 80% handlar om den personliga relationen när det gäller en affär. Det första intrycket är väldigt viktigt, och då gör självförtroendet skillnad. 

En av anledningarna till att Lindqvist & Engström valde Dorunner är också just den personliga kontakten mellan dem och Dorunner. Dessutom är de nöjda med tjänsten som de tycker fungerar riktigt bra för dem.

Hur Dorunners medlemsföretag nyttjar tjänsten skiljer sig stort, det har vår kundundersökning visat. Därför går vi vidare och frågar lite kring hur Lindqvist & Engström nyttjar tjänsten.

Svaret lyder: ”Vi använder Dorunner för att täcka upp luckor i schemat. Det är jäkligt smidigt att kunna gå in och ta ett par jobb via tjänsten om man har glapp i dagen. Vad gäller rörmokarjobben så har vi fått cirka 60-70 % av dem vi visat intresse för. Dessutom kommer det med jämna mellanrum in riktigt bra uppdrag som passar oss, där ska vi bara vara med och offerera.” 
De nämner att de trappat ned lite med VVS-uppdragen på Dorunner då de vuxit så mycket och prioriterar nu de större uppdragen. Vi från Dorunner har hört detta argument förr, att det hinns inte med, till och från i vår dialog med företag. Vår ambition är att kunna hjälpa företag att bli ännu större även när de är fullbelagda. Vi har fler uppdragsgivare än någonsin och behöver alla medlemmars hjälp. Anställ en till, uppdragen finns ju, fliker vi in lite kaxigt.

Dialogen slutar i en idé som vi arbetar för fullt med på Dorunner idag. Martin köper även han resonemanget, ”ja, det är väl klart att vi ska ha in en till kille för Dorunner-uppdragen”.


Vi blir lite klokare nu kring
hur vår tjänst nyttjas och undrar om killarna har några fler tips till andra som är i samma situation som de var i när dom började?

Något Martin nämner, är att inte anställa för mycket personal direkt. De valde att växa lagom snabbt så de kunde leverera som de önskade. Genom tiden har Martin sett flera kollegor mass-anställa och tyvärr har det inte blivit så bra.

”Krasst sagt så är alla inte stjärnor. Man vill ha in en person som har rätt attityd, som är duktig på sitt jobb och passar in i arbetsgruppen. Vi har själva missat det någon gång och det blev gnabb i gruppen och inte samma positiva stämning. Nu har vi en kanonstämning i gänget, vi åker och fiskar tillsammans och vill umgås också privat. Att anställa rätt person är jätteviktigt, vi anställer nu bara när rätt person dyker upp, rekommenderad genom andra vi litar på. Det innebär i slutändan ett bättre resultat på våra jobb och större kundnöjdhet. Vi har dubblat vår omsättning från förra året (2015) till i år, givetvis spelar rätt personal in i det. Det handlar om allt ifrån första kontakten till att vi efter avslutat uppdrag lämnar en påse med kaffebönor, att man gör det där lilla extra. Alla måste vara med och tro på det också.”

Klockan springer framåt då vi bollar vidare på olika idéer om hur vi ska utveckla Dorunner framöver, vad de tror om det ena och det andra. För att fortsätta dialogen hänger vi på till nästa bygge. En villa totalrenoveras och en spa-anläggning installeras. En spa-anläggning inte långt ifrån lika stor som kontoret vi på Dorunner sitter på. ”Vi har rivit upp golvet och sprängt i berget för att höja takhöjden 10-15 cm. Kommer bli galet snyggt när allt är klart”, säger Martin.

På plats imponeras vi av teamets arbete, de är ett gäng glada grabbar som växlar mellan skönt hantverkar-surr till att fråga vilka vi är och hälsa på oss.

Vi frågar Martin och Hampus, ”Finns det något som går igen hos uppdragsgivarna från Dorunner när de ber om offerter? Något de kanske borde tänka på som vi bör upplysa om?”

En fråga som nästan aldrig ställs av uppdragsgivare är; ”Är det ni själva som kommer att utföra jobbet?”

Det är nämligen inte alls ovanligt att företaget som ger offerten och sedan får uppdraget, tar in underleverantörer för att utföra arbetet. Då kan uppdragsgivaren givetvis bli lite förvirrad när de på den stora dagen står med andra personer än vad de förväntat sig.

I samma veva bör det även alltid frågas efter certifikat och försäkringar, också på de minsta jobben, som att byta en blandare. Har rörmokaren som byter den inte försäkring så kan det få förödande konsekvenser om den exempelvis börjar läcka och orsakar omfattande vattenskador. Då kan uppdragsgivaren få stå för det.

Bra feedback, tänker vi och tar med oss det hem till kontoret på Karlavägen för att fundera på hur vi ytterligare kan lyfta certifikat & omdömen hos oss.

Vi märker nu att tiden sprungit ifrån oss och tackar för ett trevligt och riktigt givande möte. Innan vi går ser vi till att ställa upp hela byggteamet för bildtagning. Bilden och garven ser ni nedan. ”Jävla” härligt gäng, tyckte vi och var väldigt nöjda med den feedback vi fått.

I ljuset av den kritik deras bransch fått utstå genom åren, med fuskbyggen och oseriösa hantverkare, känns det tryggt att det också finns föredömen som agerar professionellt. Vår förhoppning är att alla våra medlemmar ska bli föredömen. Vi på Dorunner vill verkligen hjälpa till att förverkliga det.

Här följer en sammanfattning av tipsen som Hampus och Martin är överens om:

  • Det första intrycket är väldigt viktigt. Martin säger att runt 80% är den personliga relationen när det gäller en affär. Ha enhetliga profilkläder, tryck visitkort, lägg tid på mailkonversationerna.
  • Kom i tid. Det betyder mycket för kunden och visar att ni är professionella.
  • Slarva inte med offerternas utformning. Att ge offerter som ser proffsiga ut har stor betydelse. Hur hade du själv velat att den ska se ut?
  • Ta kundernas frågor på allvar. Fastän man inte kan ge ett exakt pris så skriver man inte ”vad kostar ett snöre?”. Förklara istället sakligt vad som styr prisbilden.
  • Håll modet uppe! Oavsett om man är nystartade eller inte så kan det finnas perioder där uppdragen sinar. Ge inte upp! Det vänder igen.
  • Anställ inte för hastigt. Kvalitet framför kvantitet. Tänk på gruppdynamiken och att ny personal bör passa in och komplettera gruppen.
  • Ha kul på jobbet! Ett gott skratt förlänger livet, det tyder även studier på.

dorunner-1

Vill du veta mer och testa Dorunner, klicka här.
För att se Lindqvist & Engströms profil, klicka här

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s